ELS PRIMERS DIES, LA FAMOSA ADAPTACIÓ A LA LLAR

ADAPTACIÓ

Les llars d'infants són les escoles dels més menuts. En aquests centres els pares i mares hi podeu trobar tot un seguit de recursos que ajudin al procés de socialització dels vostres fills/es i alhora, elements que us ajudin en la vostra tasca educativa.

Començar l'escola és un canvi a la vida dels nens/es. Suposa passar d'un entorn conegut i reduït, la seva casa i la seva família, a un entorn físic i social més ampli i desconegut, un entorn on l'espai, les normes les activitats i el seu ritme i la forma de comunicar-se poden ser diferents.  
Cada nen/a viu aquest procés de canvi, aquesta adaptació a l'escola, de manera diferent, segons sigui la seva realitat concreta. Hi ha nens/es que s'adapten a les novetats amb relativa facilitat però, també n'hi ha d'altres als qui pot costar una mica més assimilar aquests canvis. Poden expressar el seu rebuig plorant, aïllant-se, restant passius, observadors.. de vegades una mica de tot.

També pot ser que a casa manifestin aquest rebuig reclamant més la vostra atenció, mostrant-se més neguitosos a les nits… tot i que de vegades simplement és cansament.
També ens podem trobar amb alguns nens/es que els primers dies d'escola no ploren, ja que per ells la novetat els hi és un estimul, però quan entenen que és una rutina continuada la seva actitud canvia.

El primer pas l'establirà l'educador/a que amb la seva presència, la seva veu, el seu afecte..acollirà al nou/va nen/a i li oferirà un medi protector i estable.
A poc a poc s'establirà la relació més estreta amb l'educador/a i així es crearan les bases perquè el/a nen/a desenvolupi la seva capacitat de relació social. El/a nen/a ha d'aprendre a compartir, a relacionar-se, a participar i a trobar el seu lloc en l'entorn social de l'escola.

En aquest procés d'adaptació, el/a nen/a mostrarà alguns canvis. Entendre'l és el primer pas per ajudar-lo. I és des de casa que podeu col·laborar amb l'escola, ajudant al nen/a durant aquests primers dies:
- Que us ajudi a preparar la seva roba i estris personals.
- Que el nen/a porti aquell objecte al qual se sent lligat efectivament: xumet, ós, manteta..
- Seguir la mateixa rutina, el mateix horari.. per tal que el nen/a s'acostumi i arribi a interioritzar-ho.
- Porteu al nen/a fins a la classe cada dia, no allargueu el moment del comiat (sigueu carinyosos, però ferms) i deixeu molt clar que tornareu a recollir-lo més tard.
- Si arriba més d'un nen/a alhora, és millor que us espereu i que el nen/a pugui ser atès per l'educadora.
- És important que els pares, les mares i les educadores parlin als nens/es dels diferents ambients, que a casa sentin parlar de l'escola, de les activitats que fan, de les joguines, de l'educador/a, dels altres nens/es… que visqui els dos ambients com a favorables.
- La situació d'inadaptació normalment només dura uns quants dies. En general el nen/a ha de ser feliç a l'escola i ha de trobar satisfacció a totes les seves necessitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada